Jak wejść do branży e-commerce?

Wróć do listy wpisów

Spis treści

Kategoria : BIZNES
12 kwietnia 2022

W procesie tworzenia sklepu internetowego należy wziąć pod uwagę wiele aspektów — nazwę marki, wybór systemu płatności zintegrowanego z witryną, czy też zakup rozwiązania do zarządzania łańcuchem dostaw i platformy obsługi klienta. Warto zatem poznać najlepsze praktyki e-commerce, dzięki którym Twój sklep zrobi dobre wrażenie na Twoich potencjalnych klientach, a Ty osiągniesz sukces w internecie.

Czym jest e-commerce?

Kiedy mówimy o e-commerce, większość ludzi myśli o internetowej sprzedaży fizycznych produktów. Jednak pojęcie to obejmuje również sprzedaż i zakup produktów cyfrowych, takich jak np. różnego rodzaju usługi. E-commerce odnosi się też do działań biznesowych w zakresie sprzedaży online.

Obecnie niektórzy prowadzą sprzedaż wyłącznie online. Wyobraźmy sobie na przykład przypadek przedsiębiorcy, który zakłada firmę produkującą wysokiej klasy produkty dla zwierząt. Kiedy internet jeszcze nie istniał, taki przedsiębiorca miał dwie możliwości: sprzedawać swoje towary we własnym sklepie lub sprzedawać swoje produkty hurtowo do dużych sklepów zoologicznych działających na terenie całego kraju. Dziś właściciele firm mają jeszcze jedną opcję: e-commerce. Zakładając biznes, którego celem jest sprzedaż, można zatem zdecydować się na wystawienie swoich produktów we własnym sklepie, w witrynie innej firmy, lub w obu tych miejscach.

Cały proces rozpoczyna się w momencie, gdy potencjalny klient odkryje produkt, kupi go i zacznie używać, aż w idealnym przypadku stanie się stałym kupującym. Jednak zanim tak się stanie, na sukces wpływa wiele czynników. Wykorzystując różne sprawdzone metody, takie jak pozycjonowanie sklepu internetowego, e-mail marketing, segmentacja odbiorców i automatyzacja sprzedaży, można osiągnąć zadowalające wyniki. Na przykład, „śledząc” klienta, który dodał produkt do koszyka bez sfinalizowania transakcji, można znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania sprzedaży.

Opracuj strategię

Niezależnie od tego, czy planujesz otworzyć swój pierwszy sklep stacjonarny, czy sprzedawać wyłącznie online, musisz opracować biznesplan. W tym celu konieczne jest zrobienie rozeznania i przeprowadzenie szeregu badań rynku.

Na tym etapie powinna zainteresować Cię zarówno Twoja konkurencja, jak i ustalenie docelowej grupy odbiorców.

Sprawdź inne sklepy internetowe, aby dowiedzieć się o produktach, które sprzedają, sieciach społecznościowych, z których korzystają, a także poznać ich model biznesowy.

Taka analiza pomoże Ci we wszystkim — od znalezienia chwytliwej nazwy firmy po określenie, jakie produkty lub usługi powinieneś sprzedawać.

Jeśli chodzi o ustalenie docelowych klientów, skontaktuj się ze znajomymi, przeprowadź ankiety (na przykład na społecznościach zebranych w grupach na Facebooku), aby zidentyfikować wszelkie możliwości biznesowe dla Twojego biznesu e-commerce.

Wybierz platformę przyjazną dla użytkownika

W ciągu pierwszych kilku miesięcy prowadzenia swojego biznesu internetowego będziesz musiał zrobić i nauczyć się wielu rzeczy, co z pewnością zajmie Ci dużo czasu.

Dlatego na początku warto skorzystać z elastycznej platformy e-commerce (na przykład Magneto). Po założeniu firmy i zdobyciu doświadczenia w handlu elektronicznym będziesz miał jaśniejsze pojęcie o tym, czego potrzebujesz i będziesz miał mnóstwo czasu na znalezienie innego rozwiązania, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Przeprowadź serię testów i zdywersyfikuj reklamę

Dokładnie sprawdź swój system, reklamy, produkty, e-maile: przetestuj absolutnie wszystko. Po ich przeprowadzeniu przeglądnij wyniki, wprowadź niezbędne zmiany, a następnie powtórz proces.

Jeśli chodzi o reklamy, zacznij od stworzenia strategii, która zachęci ludzi do aktywnego poznawania Twojej marki i angażowania się w nią. Wykorzystaj pozycjonowanie strony internetowej, Google Ads, reklamy na Facebooku i e-mail marketing. Możesz oczywiście skorzystać też z innych kanałów marketingowych. Przeprowadzając analizy, pamiętaj o wskazaniu kanałów najczęściej używanych przez odbiorców docelowych. Następnie uwzględnij je w swojej strategii marketingowej, aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. Możesz również czerpać inspirację z innych marek e-commerce z Twojej branży. Twoi konkurenci prawdopodobnie przeprowadzili już własne badania rynkowe i dopóki nie kopiujesz każdego ich ruchu, nie ma nic złego w używaniu ich modelu do lepszego dopracowania swojej strategii. Pamiętaj, aby zawsze porównywać badania konkurencji z własnymi badaniami rynku.

Rozpocznij swój biznes online

Każdy przedsiębiorca z dostępem do internetu może rozpocząć e-commerce. Niektórzy specjaliści szacują, że w ciągu najbliższych trzech lat międzynarodowy rynek e-commerce może być wart ponad 25 bilionów dolarów. Jeśli zastanawiasz się nad założeniem firmy online, teraz jest doskonały czas, aby zacząć. Przeprowadź badania rynku, opracuj solidną strategię biznesową, znajdź sposoby na przyciągnięcie ruchu do swojej witryny, zainwestuj w pozycjonowanie strony, a z pewnością Ci się uda!

Zdjęcie główne: StartupStockPhotos / pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.