Jak przeanalizować czy konkurencja robi dobre SEO?

Wróć do listy wpisów

Spis treści

Kategoria : SEO
14 lutego 2022

Pozycjonowanie sklepu internetowego warto w pewnym stopniu oprzeć o rozwiązania, jakie pod tym względem podjęła konkurencja. Żeby tego dokonać, trzeba najpierw odkryć, kim jest sprzedawca, który pozycjonuje swój e-commerce pod najbardziej efektywne frazy kluczowe. Jak się analizuje konkurencję? Jakie działania SEO ze strony konkurencji opłacałoby się wprowadzić w pozycjonowanym serwisie sprzedażowym?

Pozycjonowanie serwisu sprzedażowego – czy analiza konkurencji jest potrzebna?

Działania SEO, które podejmuje konkurencyjny sklep sprzedażowy, nie zawsze są godne naśladowania. Niemniej często zdarza się, że konkurencja podejmuje już odpowiednie kroki związane z pozycjonowaniem pod popularne wyszukiwarki, w tym pod Google.

Jeśli więc sprzedawca chciałby konkurować o uwagę odbiorców interesujących się konkretną ofertą, warto wiedzieć, jak promuje się poprzez SEO konkurencja. Pozwoli to podjąć skuteczną rywalizację o miejsce w wynikach wyszukiwarki, gdy użytkownik Google wpisze konkretne sformułowanie zawierające frazę kluczową właściwą dla promowanego sklepu i dla konkurencji.

Zatem sprawdzając, jakie efekty osiąga rywalizujący sklep e-commerce (np. podczas audytu SEO), można stwierdzić, czy prowadzone działania z zakresu pozycjonowania stron są skuteczne i czy warto je naśladować.

Analiza pozycjonowania sklepu internetowego u konkurencji – jakie serwisy wziąć pod uwagę?

Mogłoby się wydawać, że konkurencją dla danego sklepu online jest ten, który sprzedaje podobne towary w regionie, gdzie zarejestrowany jest promowany e-commerce w Google. W rzeczywistości jednak jest nieco inaczej – należy w pierwszej kolejności uwzględnić nie wyniki lokalne, a raczej krajowe. Oznacza to, że trzeba wziąć pod uwagę ogólne słowa kluczowe, bez miasta, szczegółów związanych z towarem wpisując konkretną frazę w wyszukiwarce, czy analizując wyniki wyszukiwania.

Pozycjonowanie sklepu internetowego, który wydaje się idealną konkurencją, może okazać się błędnym założeniem, jeśli nie weźmie się pod uwagę również m.in. marketplace, porównywarek, czy serwisów opiniotwórczych. Uwzględniając te serwisy wśród konkurencyjnych e-commerce, można pozycjonować swoją witrynę na frazy, które cieszą się największą popularnością. Uzyskując na te słowa kluczowe dobre miejsce w Google, uda się też zwrócić uwagę internautów na swój serwis sprzedażowy, zwiększając nieraz liczbę zamówień po wielokroć.

Pozycjonowanie e-commerce – jak przeanalizować działania SEO u konkurencji?

1. Słowa kluczowe

Najlepszym sposobem na analizę konkurencji, jeśli chodzi o pozycjonowanie, jest użycie odpowiednich narzędzi, np. Google Search Console, Google Analytics, czy programu SEMSTORM. Pierwsze dwa pozwalają sprawdzić, czy konkurencja wybrała właściwe słowa kluczowe, co można stwierdzić po pozycji, jaką zajmują poszczególne podstrony e-commerce.

Z kolei program SEMSTORM umożliwia porównanie fraz konkurencji z tymi, pod jakie pozycjonuje się promowany sklep internetowy. Można pod tym względem wytypować osobno frazy konkurencji, słowa kluczowe pozycjonowanego sklepu, a także znaleźć te, które powtarzają się w obydwu wynikach takiej analizy.

2. Linki zewnętrzne

W pozycjonowaniu stron, niezależnie od tego czy jest to pozycjonowanie WordPress czy innego CMS, dużą rolę odgrywają linki zewnętrzne, które pochodzą z witryn poza e-commerce, który się promuje np. w Google. Chcąc sprawdzić, skąd konkurencja pozyskuje takie odnośniki, można tego dokonać za pomocą narzędzia Ahrefs.

Ponadto, korzystając z tego programu, można dowiedzieć się, czy są to linki przekierowujące na witrynę, czy nie (z atrybutem „dofollow”, czy „nofollow”). Można także sprawdzić w ten sposób, skąd te odnośniki prowadzą do promowanej strony sprzedażowej konkurencji – czy jest to np. serwis tematyczny, blog, czy inny serwis sprzedażowy (np. partnerski).

W ten sposób ekspert zajmujący się pozycjonowaniem sklepu internetowego, może zorientować się, czy odnośniki są wartościowe (mają swoją moc). Uda się też wyciągnąć wniosek, czy warto zamieszczać treści z linkiem zwrotnym w serwisach, gdzie promuje się konkurencja.

Zdjęcie główne: Math/pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.