SEO i SEM – podobieństwa i różnice

Wróć do listy wpisów

Spis treści

Kategoria : SEO
2 maja 2022

Pozycjonowanie stron to rozległy temat, który skupia uwagę właścicieli stron, a także osób pracujących w agencjach SEO. Narzędzi jest wiele, ale aby móc je skutecznie wykorzystać potrzebna jest rozległa wiedza. W świecie marketingu internetowego funkcjonuje także wiele pojęć, które warto sobie przyswoić. Wśród nich znajdują się także SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing). Często te dwa pojęcia używane są zamiennie, co jest powszechnym błędem. SEO i SEM zajmują się pozycjonowaniem jednak nie można uznać, że są jednym i tym samym. SEO w głównej mierze dotyczy samej witryny www, z kolei SEM obejmuje szerszy zakres działań. W jakim stopniu więc SEO i SEM są do siebie podobne, a czym się różnią?

Na czym polega SEO?

SEO to zbiór działań, który dąży do optymalizacji stron internetowych, sklepów online, blogów pod kątem wyszukiwarki Google. Aby witryna www znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania niezbędne jest jej odpowiednie dostosowanie do wymagań robota Google, algorytmów i aktualizacji wyszukiwarki. Wymogów jest wiele, a dodatkowo nie wszystkie z nich są jawne. Nie do końca wiadomo także, które współczynniki są ważniejsze, a które mniej np. czy ważniejsza jest mała waga i szybkie otwieranie strony czy odpowiednie stosowanie słów kluczowych. Dlatego SEO i pozycjonowanie są tak trudne – specjaliści muszą działać po omacku lub na podstawie wcześniejszych doświadczeń i testów. Optymalizacja nie kończy się jednak po jednorazowym wprowadzeniu zmian – niezbędna jest dalsza kontrola strony pod kątem SEO za każdym razem, gdy Google publikuje nowe aktualizacje lub gdy np. na stronę dodawana jest nowa zakładka lub produkt do sklepu internetowego. SEO wymaga prób i analiz wyników, aby można było mówić o pełnym sukcesie. Trzeba pamiętać, że optymalizacji dokonuje się zarówno dla wyszukiwarek jak i użytkowników, którzy otrzymają wartościowe informacje i produkty.

Na czym polega SEM?

SEM to z kolei marketing w wyszukiwarkach online, który zakłada zwiększenie widoczności serwisu. Można tego dokonać zarówno za pomocą płatnych. jak i organicznych działań. SEM może zakładać włączenie takich działań jak Google Ads, content marketing, social media, link building, katalogi i wiele innych. SEM to rozbudowane działania, które należy dostosować do możliwości i dostępnych środków. Zarówno powstający content, jak i prowadzone fanpage na social media powinny być dopracowane w każdym calu, aby przyniosły realne korzyści. Zadaniem zarówno SEO jak i SEM jest długofalowe działanie, które pozwoli na utrzymanie się promowanej witryny w najlepszych wynikach w Google. SEM obejmuje wszelkie działania związane z marketingiem w wyszukiwarce, a SEO jest jedną ze składowych tych działań. Kompleksowo prowadzone działania SEM mogą sprawić, że promowana witryna czy sklep będą widoczne w wyszukiwarkach, katalogach, na portalach, aplikacjach, innych stronach w sieci partnerskiej.

Czym różnią się SEO i SEM?

SEO i SEM to działania, które wspólnie mają za zadanie polepszenie wyników strony w wyszukiwarce Google. Najbardziej liczą się wyniki, które znajdują się na samym szczycie podczas wyszukiwania w TOP10,TOP5 i TOP3 wyszukiwarki Google. SEO stoi nieco z boku i jest uruchamiane doraźnie, podczas gdy SEM w połączeniu z kampaniami PPC (Pay per click) powinno działać praktycznie przez cały czas. PPC to płatne kampanie, które wyświetlają się jeszcze przed wynikami organicznymi w wyszukiwarce i dlatego są tak wartościowe. Google chce zarabiać jak każde przedsiębiorstwo i dlatego płatne kampanie są dodatkowo wspierane. SEM obejmuje również zdecydowanie większy obszar, bo w jego skład wchodzi cały zbiór działań, który ma poprawić widoczność strony. SEO również jest szerokim obszarem jednak w odróżnieniu od SEM obejmuje działania on-page, czyli odbywające się bezpośrednio na danej witrynie internetowej. SEO i SEM są więc zupełnie różnymi pojęciami i nie można ich używać zamiennie.

Zdjęcie główne: RODNAE Productions / pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.